Skip to main content

RapidCenter levert onderdelen aan Delft Hyperloop voor de HELIOS II

  • Floris Stam
  • Onderwijs of educatie
Design for additive manufacturing

RapidCenter levert onderdelen aan Delft Hyperloop voor de HELIOS II

Bron: Delft Hyperloop
[chevron-down]

Delft Hyperloop is een technisch dreamteam van de TU Delft. Elk jaar zetten rond de 40 studenten zich in om prototypes te maken voor een hyperloop-systeem.

Delft Hyperloop


De hyperloop is een concept voor een snelle en duurzame vorm van transport. In dit futuristische transportsysteem bewegen capsules met passagiers of vracht door een buis. In deze buis wordt een vacuüm gerealiseerd, waardoor hier geen luchtweerstand is. Het systeem zal de snelheid behalen van een vliegtuig, terwijl het evenveel energie verbruikt als een trein.

Het doel van Delft Hyperloop is om de implementatie van de Hyperloop in de samenleving te versnellen. Dit doen ze door de potentie van het systeem te laten zien met innovaties en onderzoek.

De wedstrijd

Elk jaar wordt een prototype gebouwd waar de nieuwe technologische ontwikkelingen mee getoond worden. Dit prototype wordt vervolgens getoond tijdens een wedstrijd genaamd de European Hyperloop Week (EHW), waar teams van verschillende landen uit Europa aan deelnemen. Tijdens deze wedstrijd laat elk team hun concept van de hyperloop zien en strijdt hiermee voor de prijs van het beste ontwerp.

Ben Cornelisse (Propulsion Engineer) verteld:
“We hebben de lat erg hoog voor ons gelegd dit jaar. Zo proberen we met het voertuig, de pod, dit jaar volledig te zweven. Dit betekent dat de pod geen contact maakt met de 50 meter lange baan waar deze op ‘rijdt’. Met dit concept geloven wij dat we de EHW gaan winnen.”

Uitdagingen

Om dit te realiseren zijn twee complexe systemen ontworpen:

Ten eerste een zweefsysteem die de pod laat hangen aan de baan met een combinatie van passieve magneten die gecontroleerd worden door elektromagneten.

Ten tweede hebben we een innoverende lineaire motor ontworpen die de pod ook voortstuwt door middel van een combinatie van passieve- en elektromagneten. Een dergelijke motor is nog nooit eerder in de wereld ontwikkeld op deze schaal voor deze toepassing.

Doordat er passieve magneten in het ontwerp gebruikt worden hoeft er relatief weinig stroom gebruikt te worden voor de elektromagneten. Deze zijn er namelijk alleen voor het controleren en sturen van de magneetvelden van de passieve magneten. Zo kan de pod bijzonder energiezuinig voortbewegen.

De 3D geprinte onderdelen zijn ontwikkeld om de elektromagneten van de motor vast te houden. De elektromagneten worden heet en trekken hard naar de baan toe. Het HR PA12 materiaal (nylon) heeft zeer gunstige materiaaleigenschappen. Het materiaal heeft namelijk een hoog smeltpunt en is erg sterk. Hierdoor blijven de elektromagneten op hun plaats in het systeem. Daarbij is het materiaal licht, wat het perfect maakt voor de toepassing. Elke gram telt in het ontwerp, aangezien dit direct invloed heeft op het energieverbruik en de hoeveelheid passagiers die meegenomen kunnen worden.” Daarbij geeft 3D printen het Hyperloop team de flexibiliteit om snel verschillende iteraties te testen en direct te implementeren in hun prototype.

Video
Voor meer informatie

Industrie segment

Automotive


  • Gekozen materialen

    HR PA12

  • Voordelen

    Kostenreductie
    Ideaal voor product test launch
    Verkorten Time to Market

Lees verder

De verborgen dimensie van Design for Additive Manufacturing in het Onderwijs

  • Floris Stam
  • Onderwijs of educatie
Food for thought

De verborgen dimensie van Design for Additive Manufacturing in het onderwijs

Dat artikel over de sleutel om alles uit additive manufacturing te kunnen halen.
Door: Uw Service Team
[chevron-down]
3D-Printen bestaat uit drie gemeenschappelijke pijlers die best belangrijk zijn voor enig resultaat; De machines, materialen en de software. Deze aspecten moeten gelijktijdig optrekken om additive manufacturing te laten ontwikkelen. Echter, er is nog een vierde, cruciale pijler die vaak over het hoofd wordt gezien en dat is onderwijs in 'Design for Additive Manufacturing' (DfAM). Het is namelijk essentieel om professionals op te leiden in DfAM technieken, omdat dit de sleutel is om alles uit additive manufacturing te kunnen halen.

Additive Manufacturing in het onderwijs


Additive manufacturing, ook bekend als 3D-printen, heeft de potentie om de manier waarop producten worden ontworpen en geproduceerd revolutionair te veranderen. Het stelt bedrijven in staat om complexe geometrieën te creëren, prototypes snel te maken en gepersonaliseerde producten op maat te produceren. Dit opent de deur naar ongekende mogelijkheden en concurrentievoordelen voor bedrijven in verschillende sectoren, zoals de luchtvaart, medische technologie en automotive. Echter, om deze voordelen volledig te benutten, is het noodzakelijk dat professionals in de industrie een diepgaand begrip hebben van Design for Additive Manufacturing (DfAM).Traditioneel ontwerp is namelijk gebaseerd op subtractieve productiemethoden, waarbij materiaal wordt verwijderd om het uiteindelijke product te creëren. Bij additive manufacturing worden materialen daarentegen laag voor laag toegevoegd om het gewenste object te vormen. Dit vereist een geheel andere benadering van het ontwerpproces.
Door middel van onderwijs in DfAM kunnen technische professionals leren hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van additive manufacturing. Zoals de bovenstaande afbeelding laat zien, kunnen ze leren welke ontwerpregels en best practices van toepassing zijn om samenstellingen, zoals deze, samen te smelten tot één enkel onderdeel.
Ook het optimaliseren van de oriëntatie van het object en het gebruik van lattice structuren (zie boven) om gewicht te verminderen zonder in te leveren op sterkte. Dit soort kennis stelt bedrijven in staat om efficiënter te ontwerpen, kosten te besparen en innovatieve producten te creëren die voorheen onmogelijk waren.
Bovendien kan DfAM-onderwijs bedrijven helpen bij het stimuleren van interdisciplinaire samenwerking. Additive manufacturing vereist vaak een nauwe samenwerking tussen ontwerpers, ingenieurs en materiaalexperts om optimale resultaten te behalen. Door professionals uit verschillende vakgebieden op te leiden in DfAM, kunnen bedrijven een geïntegreerde aanpak bevorderen en teams creëren die in staat zijn om complexe uitdagingen gezamenlijk aan te pakken. Dit leidt tot een meer holistische en efficiënte benadering van productontwikkeling.

Conclusie

Kortom, onderwijs in DfAM speelt een cruciale rol in het volledig benutten van de voordelen van additive manufacturing. Wij zijn van mening dat het tijd is voor bedrijven om te investeren in 'Design for Additive Manufacturing' en de volledige potentie van additive manufacturing te realiseren. Het stelt bestaande en nieuwe professionals in staat om de ontwerpprincipes en best practices te leren die nodig zijn om optimaal gebruik te maken van deze revolutionaire productietechnologie. Door professionals op te leiden in DfAM kunnen bedrijven efficiënter ontwerpen, interdisciplinaire samenwerking bevorderen en nieuwe carrièremogelijkheden creëren.

Industrie segment

Educatie


  • Meer informatie

    Design for Additive
  • Voordelen

    Efficiënter ontwerpen
    Samenwerking bevorderen
    Nieuwe carrièremogelijkheden

Lees verder

Op de hoogte blijven?
Vul hieronder uw e-mailadres in om voortaan onze nieuwsbrief te ontvangen