Skip to main content
Design for additive manufacturing

RapidCenter levert onderdelen aan Delft Hyperloop voor de HELIOS II

Bron: Delft Hyperloop

Delft Hyperloop is een technisch dreamteam van de TU Delft. Elk jaar zetten rond de 40 studenten zich in om prototypes te maken voor een hyperloop-systeem.

Delft Hyperloop


De hyperloop is een concept voor een snelle en duurzame vorm van transport. In dit futuristische transportsysteem bewegen capsules met passagiers of vracht door een buis. In deze buis wordt een vacuüm gerealiseerd, waardoor hier geen luchtweerstand is. Het systeem zal de snelheid behalen van een vliegtuig, terwijl het evenveel energie verbruikt als een trein.

Het doel van Delft Hyperloop is om de implementatie van de Hyperloop in de samenleving te versnellen. Dit doen ze door de potentie van het systeem te laten zien met innovaties en onderzoek.

De wedstrijd

Elk jaar wordt een prototype gebouwd waar de nieuwe technologische ontwikkelingen mee getoond worden. Dit prototype wordt vervolgens getoond tijdens een wedstrijd genaamd de European Hyperloop Week (EHW), waar teams van verschillende landen uit Europa aan deelnemen. Tijdens deze wedstrijd laat elk team hun concept van de hyperloop zien en strijdt hiermee voor de prijs van het beste ontwerp.

Ben Cornelisse (Propulsion Engineer) verteld:
“We hebben de lat erg hoog voor ons gelegd dit jaar. Zo proberen we met het voertuig, de pod, dit jaar volledig te zweven. Dit betekent dat de pod geen contact maakt met de 50 meter lange baan waar deze op ‘rijdt’. Met dit concept geloven wij dat we de EHW gaan winnen.”

Uitdagingen

Om dit te realiseren zijn twee complexe systemen ontworpen:

Ten eerste een zweefsysteem die de pod laat hangen aan de baan met een combinatie van passieve magneten die gecontroleerd worden door elektromagneten.

Ten tweede hebben we een innoverende lineaire motor ontworpen die de pod ook voortstuwt door middel van een combinatie van passieve- en elektromagneten. Een dergelijke motor is nog nooit eerder in de wereld ontwikkeld op deze schaal voor deze toepassing.

Doordat er passieve magneten in het ontwerp gebruikt worden hoeft er relatief weinig stroom gebruikt te worden voor de elektromagneten. Deze zijn er namelijk alleen voor het controleren en sturen van de magneetvelden van de passieve magneten. Zo kan de pod bijzonder energiezuinig voortbewegen.

De 3D geprinte onderdelen zijn ontwikkeld om de elektromagneten van de motor vast te houden. De elektromagneten worden heet en trekken hard naar de baan toe. Het HR PA12 materiaal (nylon) heeft zeer gunstige materiaaleigenschappen. Het materiaal heeft namelijk een hoog smeltpunt en is erg sterk. Hierdoor blijven de elektromagneten op hun plaats in het systeem. Daarbij is het materiaal licht, wat het perfect maakt voor de toepassing. Elke gram telt in het ontwerp, aangezien dit direct invloed heeft op het energieverbruik en de hoeveelheid passagiers die meegenomen kunnen worden.” Daarbij geeft 3D printen het Hyperloop team de flexibiliteit om snel verschillende iteraties te testen en direct te implementeren in hun prototype.

Video
Voor meer informatie
  • Industrie segment:

    Automotive


  • Gekozen materialen
  • Voordelen

    Kostenreductie
    Ideaal voor product test launch
    Verkorten Time to Market


"RapidCenter is uw 3D-printing productiepartner voor de productie van seriewerk, reserve- en legacy-onderdelen en prototypen. Als u vragen heeft omtrent geschikte toepassingen dan helpen wij u graag op weg om de juiste oplossingen te vinden die passen bij uw visie en wensen.

 

Op de hoogte blijven?
Vul hieronder uw e-mailadres in om voortaan onze nieuwsbrief te ontvangen